learndl learndl triboon

پایان کار الکسا از شایعات تا واقعیت !

پایان کار الکسا از شایعات تا واقعیت !

الکسا ! اولین چیزی است که به ذهن وبمسترهای تازه کار میرسه . در واقع به دنبال این هستند که با سئو کردن وبسایت خود ، پیشرفت سایت خود را در گوگل و رنکینگ گوگل مشاهده کنند . به تازگی خبر بسیار داغی به دست وبمسترها رسیده است که وبیت تصمیم گرفته در مورد آن بحث کند . این خبر حاکی از کنارگذاشتن الکسا برای  رتبه بندی سایت هاست ! حالا اینکه اصلا اکسا چی هست و چرا قراره کنار گذاشته بشه رو در ادامه با هم بحث میکنیم .پیشنهاد میکنم برای کسب اطلاعات بیشتر ، وبیت را تا انتهای این مقاله همراهی کنید .

 

الکسا چیه و به چه دردی میخوره ؟

شور و شوقی که انسان ها از پیشین تا بحال برای رتبه بندی و پشت سر هم قرار دادن همه چیز داشته اند اینقدر قوی بوده است که به احتمال زیاد باعث پیشرفت بشر هم شده است . منظور از پشت سر هم قرار دادن ، همون رتبه بندی و رنکینگ هست که در همه جای دنیا میتوان آن را مشاهده کرد . از مدرسه های کوچک بگیر تا سازمان های بزرگ ! همه اینها برای ایجاد جو رقابت و پیشرفت بیشتر ، همیشه به رتبه بندی معلولیت های خود پرداخته اند . مثلا در دنیای وبمستران و سئو ، سایتی که از همه قدرت بیشتری داشته باشد ( سرعت ، سئو ، امنیت ، تجربه کاربری و … ) در جایگاه اول قرار دارد و به همین ترتیب پیش میرود .

 

برای رتبه بندی سایت ها از پلت فرمی به نام الکسا استفاده میکنند . در واقع فضای آنلاین هم، مجموعه ابزارهای گسترده‌ای را در اختیار فعالان دیجیتال قرار داده تا بتوانند به شیوه‌های متفاوت، در رتبه بندی‌ها شرکت کرده و خود را با دیگران مقایسه کنند. این سرویس توسط سایت الکسا متعلق به شرکت آمازون ارائه می‌شود. شاید شما هم افراد زیادی را دیده باشید که در مورد رنک الکسا(Alexa Rank) یا رتبه الکسای سایت خود صحبت می‌کنند و آن را به عنوان یکی از شاخص های عملکردی خود در نظر می‌گیرند.

 

خبر جنجالی امروز ( پایان کار الکسا )

حالا که فهمیدیم الکسا چیه و دقیقا ازش چه استفاده ایی میکنند ، بریم سروقت خبر جنجالی که همه وبمسترهارو متحیر کرده است . وب‌سایت آنالیز کننده ترافیک وب و سرویس رتبه‌بندی ، اعلام کرد که پس از ۲۵ سال از شروع فعالیت، در تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۱ برای همیشه بازنشسته و از دسترس خارج می‌شود. همانطور که گفتیم ، الکسا (Alexa Internet) که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ آمازون است، در بیانیه کوتاهش دلیلی برای توقف سرویس بیان نکرد. این شرکت صرفا اعلام کرد که مجبور به اتخاذ این تصمیم سخت شده و ارائه سرویس به کاربران در ۲۵ سال اخیر برایش یک افتخار بوده است. الکسا در بیانیه‌اش می‌نویسد:

 

«پس از دو دهه کمک به شما برای بررسی مخاطب دیجیتالی‌تان، این تصمیم سخت را گرفته‌ایم که الکسا را در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ بازنشسته کنیم.»

 

جالب اینجاست که الکسا که در کشور ما بسیار معروف و پراستفاده است . وضعیت ترافیک بیشتر از ۳۰ میلیون وب‌سایت در سراسر جهان را بررسی می‌کرد. الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط «بروستر کیل» (خالق Internet Archive) تاسیس و در سال ۱۹۹۹ با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار به آمازون فروخته شد. حال نیز پس از ۲۵ سال آنالیز اینترنت، برای همیشه با اینترنت خداحافظی می‌کند. این خبر ممکنه استراتژی بسیاری از وبمستران را تغییر دهید . به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

 

پایان کار الکسا از شایعات تا واقعیت !

خوب جایگزین سایت الکسا چه سایتی خواهد شد ؟

همه ما وبمستران می دانیم که بهترین جایگزین الکسا سایت سیمیلار وب خواهد بود که شاید خیلی بهتر از الکسا کار خواهد کرد. پس الان شروع به آنالیز سایت خود سایت های رقبا در وب سایت similarweb کنید و سایت خود را قدرتمند بکنید.

جمع بندی :

در این مقاله قرار بود که یک خبر جنجالی و متحیر کننده را به شما وبمستران عزیز بدهیم . برخی از کاربران ممکن است با الکسا آشنایی نداشته باشند . به همین دلیل ابتدا الکسا رو معرفی کردیم و به صورت کلی شما رو با این تکنولوژی آشنا کردیم . در ادامه بحث هم گفتیم که قراره الکسا در سال 2022 کنار گذاشته شود و به کار خود پایان دهد . برای اطلاع از تازه ترین اخبار در دنیای وبمسترها ، وبیت را دنبال کنید .

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 0 / 5. تعداد آرا : 0

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

معتقدم ، با اندگشتان آماده به تایپ و ذهن پر از ایده های ناب میتوانم دنیای خودم رو عوض کنم . محمدحسین هستم دانشجوی نرم افزار ، طراح وب سایت ، تولید کننده محتوای وبمستری و هر موضوعی در زمینه IT ، طراح رابط کاربری و تجربه کاربری و ...

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 4 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
  • آرش 24 آذر 1400 پاسخ

    خب سیمیلار وب جایگزین خوبیه از الکسا بهتر و دقیق تر آنالیز می کنه.

    • محمد پورداداشمدیر سایت[ در پاسخ به آرش ] 24 آذر 1400 پاسخ

      انشالله که یه جایگزین بهتر بیاد براش

  • ایمان 8 دی 1400 پاسخ

    جالبه واقعا . اولین باره دیدمش ولی خیلی بهتر از الکسا هست . الکسا از وقتی سیستم رو پولی کرد خراب شد . هرکی پول داد آمارشو دقیق محاسبه میکرد و بقیه نه و اینجوری رقابت معنا نداشت . الان دیدم سایتم جزو رتبه های خوب ایران تو سیمیلار هست که البته با بازدید همخونی داره ولی تو الکسا رتبه هر روز بدتر میشد اونم با روزی ۲۰۰ هزار بازدید !

    • محمد پورداداشمدیر سایت[ در پاسخ به ایمان ] 8 دی 1400 پاسخ

      بله دوست عزیز به نظر خود من هم الکسا یه امار واقعا الکی میداد و کسانی که اکانت از الکسا داشتند رتبه الکسای بهتری داشتند

همکاران وبیت