learndl learndl triboon

نحوه رفع تحریم آی ‌پی ایران

احتمالا تا حالا براتون پیش اومده که می‌خواستید از یه سرویس خارجی استفاده کنید اما به خاطر این که آی‌پی‌های ایران روی اون سرویس تحریم بوده موفق به این کار نشدید. این اتفاق ممکنه تو حوزه‌های مختلفی براتون افتاده باشه. فعالیت‌های مرتبط با ارز‌های دیجیتال و ترید، استفاده از سرویس‌های گوگل مثل آنالیتیکس، بازدید از بعضی وبسایت‌ها و حتی بازی کردن چندتا از رایج‌ترین مواردی هستند که میشه بهشون اشاره کرد. عدم دسترسی به خدماتی که نیاز داریم ممکنه مشکلات زیادی رو برامون ایجاد بکنه اما این مشکل هم مثل هر مشکل دیگه‌ای راه‌حل‌های خودش رو داره. تو ادامه این مقاله بعضی از رایج‌ترین راه‌های رد شدن از سد تحریم‌های آی‌پی ایران رو بررسی می‌کنیم.

تحریم آی پی ایران

سرویس تحریم ‌شکن

در حال حاضر سرویس‌ ضد تحریم توسط چند شرکت به صورت رسمی در ایران ارائه میشه. به عنوان نمونه Server.ir یکی از وبسایت‌هایی است که در کنار سایر خدمات حوزه میزبانی‌وب، این سرویس رو در اختیار عموم گذاشته. تحریم شکن Server.ir علاوه بر سرعت خوبی که داره، به صورت رایگان قابل استفاده است و به راحتی می‌‎تونه مشکل دسترسی به بسیاری از سرویس‌های تحریم شده رو حل کنه.

نحوه راه‌اندازی و دریافت آی‌ پی‎‌های تحریم شکن Server.ir

مبنای کار تحریم شکن، DNS-Proxy است. DNS به طور خلاصه وظیفه هدایت دامنه‌ها به آی‌پی‌ها رو به عهده داره. در حالت عادی وقتی قصد ورود به یک لینک رو دارید، درخواست شما توسط نزدیکترین سرور DNS مدیریت میشه تا سریع‌تر نتیجه رو مشاهده کنید. اینجاست که سرویس‌های تحریم شده متوجه می‌شوند که درخواست شما از یک DNS سرور که در یک مکان غیرمجاز قرار داره ارسال شده و دسترسی شما رو محدود می‌کنند.

تحریم شکن یه سرور DNS-Proxy است که درخواست شما برای بازدید از یک آدرس رو دریافت می‌کنه و به جای فرستادن درخواست شما به نزدیک‌ترین سرور DNS(که در مکان غیرمجاز قرار داره)، اون رو به DNS سروری که خارج از مکان‌های غیرمجاز هست ارسال می‌کنه تا آدرس مقصد متوجه لوکیشن اصلی مبدا نشه و سرویس‌هاش رو برای بازدیدکننده محدود نکنه.

شبکه خصوصی مجازی یا VPN

استفاده از VPN یکی دیگه از راه‌های دسترسی به سرویس‌های تحت تحریم آی‌ پی است. در این سیستم تمامی داده‌ها و درخواست‌های خروجی سیستم کاربر ابتدا به یک سرور VPN ارسال و سپس به سرور مقصد هدایت می‌شود. اطلاعات دریافت شده در سرور VPN، رمزنگاری شده و با آی پی متفاوت از آی پی کاربر به مقصد ارسال می‌شوند. در واقع سرویس‌دهنده آی پی مربوط به لوکیشن VPN رو میبینه و متوجه موقعیت جغرافیایی واقعی کاربر نمیشه.

سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد اینه که تفاوت VPN و DNS-Proxy یا همون تحریم شکن چیه؟

VPN سه تفاوت محسوس با تحریم شکن داره:

  • اول این که وقتی از VPN استفاده می‌کنیم، آی پی ما تغییر داده میشه و سرورهای مقصد درخواست‌های ما رو از آی پی VPN دریافت می‌کنند. در حالیکه ساز و کار تحریم شکن تغییر تنظیمات DNS و آی پی کاربرها رو تغییر نمیده.
  • دومین تفاوت اینه که در VPN داده‌ها رمزگذاری می‌شوند اما در سرویس تحریم شکن چنین اتفاقی رخ نمیده.
  • VPN ساز و کار خودش رو روی کل سیستم کاربر اعمال می‌کنه، در حالیکه سرویس تحریم شکن فقط روی دامنه‌های جستجو شده قابل اجرا است.

سرور خارج

یکی دیگه از روش‌های رفع تحریم آی پی ایران استفاده از سرور خارج ایران است. این روش رو می‌تونیم به دلایلی که در بخش پایانی راجبشون صحبت خواهیم کرد، پایدار‌ترین و مطمئن‌ترین روش بدونیم. در این روش کاربر یک سرور مجازی یا یک سرور اختصاصی در یک کشور خارجی که شامل تحریم‌ها نیست اجاره می‌کند و به صورت ریموت به آن وصل می‌شود. به این ترتیب کاربر در حالیکه در منزل یا محیط کار خودش نشسته به واسطه آی‌پی ثابت و اختصاصی سرور، از دید سایت‌هایی که واردشون میشه در کشور میزبان سرور قرار داره.

با این تفاسیر استفاده از هر سرور خارجی می‌تونه باعث رفع تحریم بشه ما توجه به نکته‌هایی که در ادامه خواهیم گفت باعث میشه تا بهترین تجربه کاربری رو حین استفاده داشته باشید:

میزان و نوع منابعی که با توجه به اون‌ها سرور رو انتخاب می‌‌کنید در کیفیت کاربری‌تون نقش مهمی داره. بهتر هستش که منابع سرورتون به روز باشه و از حافظه‌های SSD و رم‌های DDR4 در اون‌ استفاده شده باشه. همچنین به خصوص اگه قصد استفاده از ویندوز رو به عنوان سیستم‌عامل دارید، پیشنهاد میشه سرور حداقل 2 تا 4 هسته، 2 تا 4 گیگابایت رم و 20 گیگابایت حافظه داشته باشه تا کمبود منابع کیفیت تجربه کاربری‌تون رو پایین نیاره. همچنین اگه مصرف ترافیک‌تون بالا هست، به این نکته توجه داشته که ترافیک سرور نامحدود باشه.

همچنین کیفیت پشتیبانی مجموعه‌ای که سرور رو از اون تهیه می‌کنید هم اهمیت بالایی داره. در دسترس بودن، پاسخ‌های کارآمد و سرعت پاسخگویی بالا از جمله معیارهایی هستند که نیاز است تو این مورد بهشون توجه کنید.

Server.ir که پیش‌تر در بخش تحریم شکن معرفی شد یکی از مجموعه‌هایی است که از کیفیت خدمات و پشتیبانی خوبی در حوزه خدمات میزبانی‌وب برخورداره و می‌تونید از سرور مجازی  و سرورهای اختصاصی این مجموعه در هنگام نیازتون استفاده کنید.

سرور خارج

از چه روشی برای رفع تحریم آی‌ پی استفاده کنم؟

اگه کاربری‌تون محدود به استفاده از خدمات تحریم شده است و براتون مهم نیست که آی‌ پی و لوکیشن جغرافیایی‌تون از ارائه دهنده پنهان بمونه، تحریم شکن بهترین گزینه‌ای است که می‌تونید ازش استفاده کنید. نمونه این کاربری‌ها بازدید از سایت‌ها و بازی کردن است.

اگه کاربری‌تون نیاز به آی‌پی ثابت و اختصاصی داره و یا سرعت اتصال بالایی نیاز دارید، سرور خارج جزو بهترین‌ گزینه‌های پیش رو هستش. از نمونه کاربری‌هایی که نیازمند سرور خارج هستند، می‌تونیم به فعالیت در بازارهای ارزهای دیجیتال مثل بایننس اشاره کنیم.

در ارتباط با VPN، استفاده از این سرویس عموما ممکنه با ریسک‌هایی همراه باشه و به همین دلیل توصیه نمیشه. سرور VPN در کنار کاهش سرعت اتصال، به تمامی اطلاعات در حال تبادل کاربران دسترسی داره و همین مورد احتمال سوء استفاده احتمالی ارائه‌دهنده سرویس رو ایجاد می‌کنه. به خصوص در ایران که ارائه این خدمات غیرقانونی است، نمیشه هیچ مجموعه‌ای رو کاملا معتبر دونست. همچنین در کاربری‌های نیازمند آی‌پی ثابت و اختصاصی، VPN گزینه مناسبی نیست. دلیل آن هم این است که آی‌پی VPN عموما ثابت نیست و حتی اگر ثابت باشد باز هم ریسک استفاده از آن وجود دارد، چرا که ممکن است آی‌پی شما از قبل در لیست سیاه مجموعه‌ای که قصد استفاده از سرویس آن را دارید، باشد.

با توجه به موارد فوق، پیشنهاد می‌کنیم در مواردی که نیاز به استفاده از سرویس‌های تحت تحریم رو دارید بسته به نوع کاربری، از یکی از گزینه‌های تحریم شکن و یا سرور خارج استفاده کنید و زیر بار ریسک استفاده از VPN نرید.

تحریم شکن Server.ir

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 4.8 / 5. تعداد آرا : 4

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت