learndl learndl triboon

دارک وب چیست؛ قبل از ورود به آن چه نکاتی را باید بدانیم

افرادی که به حوزه تکنولوژی علاقه دارند، حتما با نام دارک وب تا حدودی آشنا هستند. بخشی از اینترنت که برای موتورهای جستجوگر قابل‌مشاهده نیست و برای دسترسی به آن باید از یک مرورگر تخصصی و ناشناس استفاده کرد. اما آیا می‌دانید راه‌های ورود به دارک وب چیست؟ وارد شدن به فضای دارک وب چقدر می‌تواند خطرناک باشد. در ادامه می‌توانید با دارک وب و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید.

دارک وب

دارک وب چیست؟

اگر نام دارک وب را شنیده باشید، احتمالا دوست دارید بدانید که دارک وب چیست. مفهومی که در زومیت به طور گسترده به آن پرداخته شده و می‌تواند برای افراد کنجکاو جذاب باشد. دارک وب مجموعه‌ای پنهان، از سایت‌های اینترنتی است که فقط توسط مرورگرهای تخصصی وب قابل‌دسترسی می‌باشد و از دسترسی عموم افراد خارج است. از این ویژگی برای ناشناس و خصوصی نگه ‌داشتن فعالیت‌های اینترنتی استفاده می‌شود.

بررسی‌هایی که در کالج کینگ لندن روی 2723 دارک وب در یک دوره 5 هفته‌ای انجام شد، نشان داد که 57 درصد از آن‌ها محتوای غیرقانونی دارند و این موضوع نشان می‌دهد که این بستر تا چه میزان می‌تواند برای فعالیت‌های غیرقانونی نیز استفاده شود. غیرقابل‌ردیابی بودن این شبکه موجب شده تا از آن برای خرید و فروش اسلحه، مواد مخدر، جعل اسناد و همچنین هک کردن حساب‌های بانکی استفاده شود. معمولا ردیابی افراد در دارک وب برای دولت‌ها امکان‌پذیر نیست و این موضوع موجب شده تا بسیاری از خلاف‌کاران از این بستر برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده کنند.

راه‌های ورود به دارک وب

راه‌های ورود به دارک وب

دسترسی به دارک وب برای عموم افراد امکان‌پذیر نیست و نیاز به ابزارهای مخصوص دارد. اما به هر حال ورود به دنیای دارک وب برای افراد عادی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. بسیاری از خلافکاران و هکرهای ماهر در بستر دارک وب فعالیت می‌کنند و از همین رو رعایت نکات ایمنی برای محافظت از اطلاعات شخصی در دارک وب اهمیت زیادی دارد.

برای ورود به دارک وب باید از ابزاری به نام TOR استفاده کنید. با شروع استفاده از این برنامه آدرس آی پی شما و همچنین اطلاعات ارسالی و دریافتی مخفی می‌شود و کسی قادر به شناسایی شما نخواهد بود. آدرس وب‌سایت‌های دارک وب با وب‌سایت‌های معمولی متفاوت است و در انتهای آن‌ها پسوند
onion قرار می‌گیرد.

برای دسترسی به دارک وب باید بعد از نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار TOR، آدرس موردنظر را وارد کنید تا به وب‌سایت دسترسی داشته باشید. برای جستجوی وب‌سایت در  این بستر باید از موتورهای جستجوگر ویژه‌ای به نام Grams استفاده کنید.

نکات قبل ورود به دارک وب

نکات قبل ورود به دارک وب

قبل از این که وارد محیط دارک وب شوید لازم است با چند نکته ضروری و مهم آشنا شوید. به خاطر داشته باشید که استفاده از بستر دارک وب بیشتر برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شود و از همین رو سرک کشیدن در این فعالیت‌ها می‌تواند به قیمت هک شدن اطلاعاتتان تمام شود. برای ورود به دارک وب باید از جزئیات گسترده‌ای اطلاع داشته باشید که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مجله زومیت سر بزنید. در ادامه می‌توانید با نکاتی کاربردی قبل از ورود به دارک وب آشنا شوید.

  • در محیط دارک وب از انتشار اطلاعات خود اجتناب کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان با کسی وارد صحبت و بحث نشوید.
  • ارسال کامنت در محیط دارک وب را فراموش کنید.
  • برای ورود به دارک وب حتما مرورگر خود را در حالت پرایوت قرار دهید.
  • در صورت ورود به محیط دارک وب وارد هیچ‌یک از حساب‌های کاربردی خود نشوید.
  • قبل از ورود به دارک وب اجرای اسکریپت را در مرورگر غیرفعال نمایید.
  • میکروفون و وب کم دستگاه را بپوشانید.
  • در محیط دارک وب به هیچ‌کس اعتماد نکنید.
  • برای ورود به دارک وب از نام کاربری، ایمیل و پسوردهای متفاوت استفاده کنید.

فرق دارک وب و دیپ وب

بسیار شنیده می‌شود که برخی از کلمه دیپ وب به جای دارک وب استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که مفهوم این دو با هم متفاوت است. دیپ وب به محتوای اینترنتی گفته می‌شود که بنا به درخواست صاحب آن در موتورهای جستجوگر ایندکس نمی‌شود و در نتایج گوگل قابل‌مشاهده نخواهد بود. جالب است بدانید که 90 درصد کل اینترنت به صورت محتوای دیپ وب منتشر می‌شود و برای دسترسی به آن، باید آدرس دقیق URL را داشته باشید.

معمولا سوابق پزشکی، اطلاعات بانکی، شماره پلاک خودرو و اطلاعات محرمانه شرکت‌ها و دانشگاه‌ها از نوع محتوای دیپ وب هستند. اما دارک وب به محتوایی خطاب می‌شود که عمدا مخفی شده و برای دسترسی به آن نیاز به نرم‌افزارهای متفاوتی است. محتوای دارک وب تنها 5 درصد از کل اینترنت را به خود اختصاص می‌دهد و مفهوم متفاوتی با محتوای دیپ وب دارد.

آیا ورود به دارک وب خطرناک است؟

دارک وب شبکه‌ای غیرقابل‌پیگیری و مخفی است که متخصصین، خلافکاران و هکرهای ماهری در آن فعالیت می‌کنند، قطعا اگر اطلاعات چندانی از این شبکه ندارید و یا نگران از دست رفتن اطلاعات شخصیتان هستید، بهتر است از ورود به این شبکه اجتناب کنید. برای آشنایی با جزئیات مرورگرهای دارک وب و همچنین مشاهده فیلم مستندات مربوط به این بستر پیشنهاد می شود حتما به وب سایت زومیت سر بزنید. فراموش نکنید که قبل از ورود به دارک وب همه جوانب را در نظر بریزید و به اندازه اطلاعات کسب کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 3.5 / 5. تعداد آرا : 2

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت