learndl learndl triboon

جایگاه سئو در رشد کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای موفق همیشه در تلاش هستند تا برند و خدمات خود را به بالاترین کیفیت به مخاطبان خود معرفی کنند. با گسترش دنیای دیجیتال بیشتر این کسب و کارها به سراغ سایت‌های اختصاصی و شبکه‌های مجازی رفته‌اند تا بتوانند خدمات و محصولات خود را بهتر و راحت‌تر در اختیار مخاطبان قرار دهند و خود را بهتر به مشتریان خود معرفی کنند. یکی از موثر‌ترین این روش‌ها داشتن سایت شخصی است. هر سایت برای بهتر دیده شدن نیاز به بهینه سازی دارد تا در صفحه‌ی نتایج گوگل بهتر دیده شود. ما در مقاله زیر سعی داریم تعریفی کامل از سئو و انواع روش‌های آن را برای شما توصیف کنیم.

جایگاه سئو

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. در واقع به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای بهبود رتبه وبسایت به منظور کسب رتبه برتر در صفحه‌ی نتایج موتور جستجوی گوگل انجام می‌گیرد چرا که روزانه بیش از میلیاردها سرچ از طریق موتور‌های جستجو انجام می‌شود و این یک مسئله حیاتی برای رشد کسب و کار‌های بزرگ است. 61 درصد از کسب و کار‌های بزرگ دنیا، سئو را موثر‌ترین روش بازاریابی می‌دانند که بیش از 46 درصد از بودجه تبلیغاتی خود را صرف بازاریابی اینترنتی می‌کنند که نرخ تبدیل مشتری از طریق سئو نسبت به دیگر روش‌ها بسیار بالاتر بوده و پایین‌ترین هزینه را نسبت به دیگر روش‌ها دارند.

آیا فرآیند سئو سخت است؟

در واقع سئو اصول و تکنیک‌هایی است که هرکسی می‌تواند یاد بگیرد. عوامل زیادی در سئو سایت و جایگاه آن در گوگل تاثیرگذارند. از میزان کلمات کلیدی به کار رفته در متن و محتوا گرفته تا میزان لینک‌های ورودی و خروجی، نوع ساختار‌بندی سایت، چگونگی طراحی ظاهری و حتی به کدهای موجود در ساختار سایت بستگی دارد و فرد علاقه‌مند با آموزش دیدن و مطالعه در این زمینه و کمی تجربه می‌تواند خود را در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص سئو قرار دهد.

ما در سایت همیار مقاله‌ای جامع درباره سئو و روش‌های پیاده سازی آن بر روی سایت برای شما تهیه دیده‌ایم که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله سئو چیست را به صورت کامل مطالعه فرمایید: https://hamyar.co/what-is-seo

حالا در این مقاله قصد داریم انواع تکنیک‌های سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) را توضیح دهیم و همچینن با سئو داخلی و سئو خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا می‌شویم.

جایگاه سئو

سئو کلاه سفید

به تکنیک‌هایی که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتور‌های جستجو‌گر انجام می‌شود می‌گویند که باعث رشد بهتر رتبه سایت صورت طبیعی در صفحه‌ی نتایج گوگل می‌شود سئوی کلاه سفید می‌گویند. فرآیند سئوی کلاه سفید بهترین و مناسب‌ترین روش برای سئو کردن سایت است اما نیاز به مدت زمان بیشتر نسبت به دیگر روش‌ها دارد و دائما بصورت پیوسته باید روی فرایند آن کار شود در عوض گوگل به دلیل ارگانیک کار کردن ما اعتبار بیشتری قائل است و جایگاه بهتر و مستحکم‌تری را به ما میدهد.

سئو کلاه سیاه

در مقابل سئو کلاه سفید سئو کلاه سیاه قرار دارد یعنی کاملا فرایند بر عکس است، در سئو کلاه سیاه‌ تکنیک‌های وجود دارد سعی در فریب دادن موتور‌های جستجو دارد. این روش سئو کاملا مخالف سئوی کلاه سفید بسیار سریع  تاثیرات خود را روی رتبه بندی سایت می‌گذارد اما تاثیر آن همیشگی نیست چرا که گوگل به وسیله الگریتم‌های خود به سرعت متوجه موضوع شده و به جز گرفتن امتیاز جایگاه فعلی از ما ممکن است نتایج ما را از صفحه‌ی جستجو‌های خود حذف کند.

سئو کلاه خاکستری

به تکنیک‌هایی که نه کلاه سفید است نه سیاه است و به گونه‌ای اجرا می‌شود که الگریتم‌های گوگل به راحتی متوجه خطاها نشوند، در اصل بسیار مشابه کلاه سیاه است اما نسبتا خطر کمتری دارد.

برای مثال برخی سئو کاران تعداد زیادی لینک را در صفحات جعلی مختلف شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و اینستاگرام ایجاد می‌کنند و همچنین از این صفحات به سایت خود لینک می‌دهند. گوگل درمرحله اول متوجه این موضوع نشده و صفحه را معتبر می‌داند و جایگاه بالاتری به صفحات سایت ما میدهد.

اما پیشنهاد ما این است که تا زمانی که کاملا با اصول و الگریتم های سئو آشنا نشدید به سمت سئوی کلاه خاکستری نروید و از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید چرا که خطر بسیاری کمتری دارد و گوگل اعتبار بیشتری به شما و سایت شما می‌دهد.

سئو داخلی

هدف از سئو داخلی، به مجموعه فعالیت‌هایی در راستای بهینه سازی صفحات داخلی سایت با هدف رسیدن به جایگاه بالاتر در نتایج گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئو کردن صفحات داخلی سایت به روش استاندارد، هم گوگل و هم کاربران سایت شما را مفید دانسته و در نتایج گوگل رتبه بالاتری دریافت خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با سئوی داخلی و روش های پیاده سازی آن پیشنهاید میکنیم حتما مقاله سئوی داخلی چیست؟ را در سایت همیار مطالعه فرمایید:

حالا وقت آن رسیده به شما بگوییم برای سئوی داخلی سایت چه باید کرد؟

یکی از اصلی ترین کارها برای شروع هر فعالیتی داشتن یک نقشه یا چک لیست است که به شما کمک می‌کند تا مسیر را راحت‌تر و درست‌تر طی کنید. نکاتی که در قسمت‌های پایین به شما معرفی می‌شود جزو اصلی ترین موارد چک لیست سئو داخلی است.

1- بهینه کردن آدرس تمام صفحات سایت

تجربه نشان داده هر چه آدرس کوتاه‌تر و خواناتر و با موضوع مقاله یکی باشد تاثیر بهتری بر سئو سایت دارد.

2- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمه کلیدی یعنی بررسی کنیم نیاز مخاطبان در حوزه کاری ما چیست و چه سوالاتی را در ذهن خود دارند و در اینترنت به دنبال چه هستند و از چه کلماتی برای جستجو استفاده می‌کنند تا برای آنها محتوای مورد نیاز را تهیه کنیم با این کار هم نیاز مخاطب را بهتر شناسایی می‌کنیم و به نیاز آنها پاسخ می‌دهیم و همین عامل باعث می‌شود تا موتور‌های جستجوگر، ما را در جایگاه بهتری در صفحات نتایج جستجو خود قرار دهند.

3- بهینه سازی عنوان متا (Meta title) و توضیحات متا (meta description)

عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. همیشه سعی کنید عنوان سئوی مقالات و صفحات را جذابتر بنویسید و نکات زیر را در هنگام نوشت عنوان رعایت کنید.

  • تا جای امکان سعی کنید کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید.
  • در عنوان از صفت‌ های (مثل راهنما، بررسی، اعداد، برترین و …) استفاده کنید.
  • تعداد کلمات عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
  • عنوان مطلب یا عنوان سئو را حتماً داخل تگ <H1> قرار دهید. (برخی سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس به طور خودکار این کار را انجام می‌دهند)

منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شود.

تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا می‌توانید استفاده کنید 155 تا 165 کاراکتر است، در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما به تعداد محدود. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شه و هم کاربر محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.

4- رعایت ساختار در نوشت متن (بهینه‌سازی H1، H2 و H3)

همیشه برای نوشتن وبلاگ سعی کنید ساختار را در نوشته‌هایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس (H2) و زیر شاخه‌های آن‌ها را با H3، H4 و… مشخص کنید. این کار هم گوگل را برای خواندن مطلبتان بهتر راهنمایی می‌کند و هم کاربران را.

5-لینک‌سازی داخل سایت

لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • لینک‌دهی به سایر مطالب یا محصولات وب‌سایت خودتان: سعی کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید.چون این کار باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند،
  • لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگران: برخی از کارشناسان محتوا در این مورد کمی خساست به خرج می‌دهند و فکر می‌کنند که این کار باعث بالا رفتن ارزش سایت رقیب می‌شود، بله درست است. اما خب امتیازاتی هم برای سایت خودشان دارد. اولاً با این کار به گوگل نشان می‌دهند که محتوای صفحۀ مرتبط با آن صفحۀ ای است که به آن لینک داده‌اند و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانند که مطلبی کامل‌تر از نوشتۀ رقیب تولید کرده‌اند. از طرف دیگر احتمال دارد آن‌ سایت هم لینک سایت شما را در سایتش قرار دهد.

6- بهینه سازی تصاویر سایت

با بهینه کردن حجم عکس‌ها می‌توانیم به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک کنیم و همچنین مخاطب را کمتر در حال انتظار بگذاریم چرا که اگر صفحه‌ی ما مدت زمان زیادی طول بکشد تا لود شود مخاطب به سرعت صفحه را بسته و به دنبال صفحه‌ی دیگری می‌رود. نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها و استفاده از تگ Alt تصویر است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شود.

سئو خارجی

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایت‌مان (سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم. همان طور که در قسمت سئو داخلی گفتیم داشتن یک نقشه راه و چک لیست برای فرایند سئو خارجی نیز بسیار حائز اهمیت است. پس در قسمت پایین به یک سری از این موارد اشاره می‌کنیم و به بررسی بخش‌های مختلف سئوی خارجی سایت می‌پردازیم و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما برای واضح تر شدن موضوع، مقاله سئوی خارجی چیست؟ را در سایت همیار مطالعه فرمایید.

سئو خارجی

استفاده از لینک‌سازی خارجی

منظور از لینک‌بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی، دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. موتورهای جستجوگر از لینک‌ها برای تعقیب وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ آنها لینک‌های موجود در بین تک‌تک صفحات وب سایت‌ را دنبال می‌کنند و صفحات را مورد بررسی قرار می‌دهند

روش‌های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی وجود دارد که برخی از آن‌ها جزو تکنیک‌های کلاه‌سیاه هستند و برخی دیگر کلاه‌سفید. توصیۀ ما استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سفید است. برای مثال تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت باعث می‌شود سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر از مطالب شما استفاده کنند و سایتتان را به عنوان منبع لینک بدهند، این روش جزو تکنیک‌های کلاه سفید است و خرید بک‌لینک‌های اسپم (لینک‌هایی که از سایت‌های بی‌کیفیت خریداری شده‌اند) جزو تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دو مزیت بزرگ برای شما دارد.

  • مزیت اول: به لینک‌سازی کمک می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید در شبکه‌های مختلف از جمله لینکدین و اینستاگرام لینک‌هایی را برای مطالب سایتتان ایجاد کنید.
  • مزیت دوم: برندسازی می‌کنید؛ در واقع شما با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چه بخواهید و چه نخواهید در حال برندسازی هستید! برای مثال معرفی یکی از مطالب مفید و با ارزش سایتتان را در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین قرار می‌دهید؛ با این کار توجه مخاطبان به مطلب شما جلب شده و دربارۀ آن صحبت می‌کنند، نظر می‌دهند و اگر آن را دوست داشته باشند با دیگران به اشتراک می‌گذارند. تمامی این فعالیت‌ها کمک بسیاری به برندسازی شما می‌کند.

و در آخر سئو به مجموعه فرآیند داخلی و خارجی سایت گفته می‌شود که کمی زمان بر است ولی بازدهی بالایی برای کسب و کار‌های پیشرو دارد. و هدف ما از نوشتن این مقاله این بوده تا شما را بیشتر با سئو آشنا کنیم و اگر به دنبال متخصص سئو هستید و یا سایت دارید و نمی‌دانید چگونه سایت خود را بهبود دهید با چشمانی بازتر به سراق آن بروید و در دام افراد غیر متخصص این حوزه نیوفتید تا با دادن هزینه‌های گزاف بابت سئوی کلاه سیاه به آنها نه تنها به کسب و کار شما کمکی نمی‌کنند بلکه باعث جلوگیری از پیشرفت سایت و کسب و کار شما می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 4.6 / 5. تعداد آرا : 5

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت