learndl learndl triboon

نیم نگاهی به تفاوت شکایت نامه و دادخواست

فکر کنید در یک روز آفتابی در پشت فرمان خودرو نشسته اید ، درحال رانندگی و در همان موقع با خودروی روبرویی  تصادف جزئی می‌کنید در آن هنگام واکنش شما چیست؟

احتمالا از ماشین خود پیاده می‌شوید و خسارت به جا مانده را بررسی می‌کنید و سعی می‌کنید به صورت منطقی مشکل به وجود آمده را حل کنید یا امکان دارد راننده‌ی مقابل شما دچار عصبانیت آنی شده و بین طرفین، دعوا و زد و خوردی ایجاد شود. آیا می‌دانید در این لحظه شما چگونه باید از آن فرد شکایت کنید و به صورت قانونی کار خود را دنبال کنید؟

شکایت نامه

شاید با شنیدن سوال بالا اولین چیزی که به ذهنتان برسد نوشتن یک شکایت نامه است تا بتوانید به مطالبه‌ی خود برسید اما آیا می‌دانید متن شکایت نامه‌ی مورد نظرتان باید چگونه باشد؟

شما مخاطبین عزیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در وب سایت احقاق عضو شوید و از درستی مسیر خود در نوشتن متن شکایت نامه دعوا مطمئن شوید.

درتمامی جوامع، قوانینی وجود دارد و همچنین افراد درون آن جامعه نسبت به هم حقوقی دارند و باید این حقوق را رعایت کنند و در صورتی که این حقوق رعایت نشود تمامی افراد می‌توانند از دادگاه بخواهند تا در این امر حق کند و برای اینکه دادگاه به درخواست شما رسیدگی کند شما به عنوان طرفی از دعوا باید دادخواستی را به دادگاه بدهید. جالب است بدانید هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوایی رسیدگی کند، مگر اینکه شخص ذی نفع، وکیل، قائم مقام یا نماینده قانونی آنان، رسیدگی به دعوا را در برابر قانون درخواست نموده باشند.

شکایت نامه

دادخواست ساختار مخصوص به خود را دارد و باید به زبان فارسی و در یک فرم چاپی نوشته شده باشد. پر کردن این فرم می‌تواند اهمیت زیادی را به همراه خود داشته باشد و باید مواردی نیز در آن رعایت شود به دلیل اینکه عدم رعایت برخی از موارد در پر کردن دادخواست می‌تواند سبب رد شدن آن شود. شما همراهان گرامی می‌توانید برای بررسی ساختار اصلی نمونه‌ای از یک دادخواست به کلیک کنید مراجعه کنید و در کمترین زمان اطلاعات زیادی را در این زمینه کسب کنید.

همان طور که می‌‌دانید در ابتدای این مطلب برای شما مثالی از دعوا در یک تصادف رانندگی آورده شده بود و بهتر است در ادامه آن مثال بگوییم هرشخصی در طول زندگی خود ممکن است مورد جرم قرار گیرد و برای احقاق حق خود نیاز به تنظیم شکایت نامه و مراجعه به مراجع قضایی پیدا کند. زمانی که علیه شما جرمی رخ می‌دهد، شما می‌توانید با تنظیم یک شکایت نامه، تعقیب و رسیدگی قضایی در خصوص متهم را از مقام قضایی خواستار شوید. احتمالا با خواندن تعریف شکایت نامه با خود بگویید شکایت نامه همان دادخواست است ولی این نگرش کاملا اشتباه است. تفاوت دادخواست و شکایت نامه در چیست؟

باید به خاطر داشته باشید که شکایت با دادخواست بسیار متفاوت می‌باشد. دادخواست توسط خواهان و برای مطرح کردن دعوای حقوقی تنظیم می‌شود و دادخواست به معنی دادخواهی کردن است و در اصطلاح حقوقی به آغاز اقامه دعوا از سوی خواهان علیه خوانده از طریق سیستم قضایی گفته می‌شود.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با متن شکایت نامه و بررسی تفاوت آن با دادخواست روی این لینک https://ehghagh.com/s/نمونه-دادخواست کلیک کنید و تمامی اطلاعاتی را که در این زمینه می‌خواهید به دست آورید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 0 / 5. تعداد آرا : 0

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت