learndl learndl triboon

برنامه نویسی چیست؟ انواع زبان برنامه نویسی

همه ی ما در مورد برنامه نویسی که در 3 دهه ی گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده، چیزهایی به گوشمان خورده است. محبوبیت برنامه نویسی کامپیوتر این روزها با سرعت بسیار بالاتری نسبت به گذشته در حال افزایش است.

بسیاری از دانش آموزان در سراسر دنیا می خواهند در یکی از رشته های مربوط به علوم کامپیوتر ادامه تحصیل دهند تا بتوانند در شرکت های محبوبی مثل گوگل و فیسبوک مشغول به کار شوند.

علاوه بر آن در دنیای امروز، زندگی ما به شدت به تکنولوژی، کامپیوترها و محصولات نرم افزاری مختلف وابسته است و در تمام این موارد، برنامه نویسان نقش حیاتی ایفا می کنند.

اما برنامه نویسی چیست که انقدر در دنیای امروز کاربرد دارد و روز به روز بر طرفداران آن افزوده می شود؟ برویم در ادامه به این سوال پاسخ دهیم و در نهایت با انواع زبان های برنامه نویسی آشنا شویم.

برنامه نویسی چیست

آنچه در این پست می‌خوانید

برنامه نویسی چیست؟

برنامه های کامپیوتری مانند وب اپلیکیشن ها، نرم افزارها و … شامل کدهایی هستند که برای انجام وظایف خاص به کامپیوترها داده می شوند. این کدها توسط برنامه نویسان به کامپیوترها داده می شود و به فرایند انجام این کار برنامه نویسی می گویند.

این کدها و مجموعه دستورالعمل ها به کمک زبان های برنامه نویسی به کامپیوترها داده می شود تا نحوه ی اجرای یک برنامه را به آنها توضیح دهد.

برنامه نویسان تمام دوره ی حرفه ای خود را صرف یادگیری انواع زبان های برنامه نویسی و ابزارهای جانبی آن مثل فریم ورک ها می کنند تا بتوانند برنامه های بهتر و با باگ های کم تری را با سرعت بالاتر و کدهای کوتاه تر بنویسند.

برنامه نویسان با استفاده از یک ویرایشگر کد یا IDE شروع به نوشتن چیزهایی می کنند که کد منبع (source code) نامیده می شود. کد منبع مجموعه ای از کدهای نوشته شده با یک زبان برنامه نویسی است که سایر برنامه نویسان هم می توانند آن را بخوانند.

کد منبع فقط توسط انسان ها قابل فهم است و باید این کد به زبان کامپیوتر تبدیل شود تا ماشین ها بتوانند دستورالعمل ها را بفهمند و برنامه ها را همانطور که می خواهیم اجرا کنند. این فرآیند تبدیل کد منبع به زبان قابل درک کامپیوترها، به عنوان کامپایل (compile) شناخته می شود.

نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی کامپایل شده، C و C++ هستند. اما زبان های دیگری وجود دارند که از کامپایلر استفاده نمی کنند و به جای آن، این زبان ها از یک مفسر استفاده می کنند که کد را می خواند و سپس اجرا می کند. نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی تفسیر شده، جاوا اسکریپت (JavaScript) و پی اچ پی (PHP) هستند.

تاریخچه برنامه نویسی چیست؟

بسیاری از مورخان اعتقاد دارند که آدا لاولیس (Ada Lovelace) اولین کسی بود که در اواسط قرن نوزدهم یک برنامه کامپیوتری را منتشر کرد. او ریاضیدانی بود که نوشته‌های لوئیجی فدریکو منابریا (Luigi Federico Menabrea) را روی موتور تحلیلی (Analytical Engine) ترجمه کرد.

در این ترجمه، آدا نکات خود را هم به آن اضافه کرد و روشی برای محاسبه اعداد برنولی (Bernoulli) برای موتور تحلیلی ایجاد کرده بود.

همچنین کار ریاضیدان آلونزو چرچ (Alonzo Church) و همچنین ماشین تورینگ (Turing machine) اولین معرفی کدهای کامپیوتری به شمار می رود!

انواع زبان های برنامه نویسی

انواع زبان های برنامه نویسی

صدها زبان برنامه نویسی در دنیا وجود دارد و تولید زبان های جدید متوقف نشده است و هر بار زبان های کامل تر و پیشرفته تری ساخته می شود تا برنامه نویسان بتوانند با زحمت کمتری به نتیجه ی بهتری برسند.

هر یک از این زبان های برنامه نویسی برای نیازهای متفاوتی به وجود می آیند و هر یک از آنها برای بعضی از کاربردها خوب عمل می کنند. زبانی وجود ندارد که در تمام زمینه های کاری بهترین باشد!

برای همین برنامه نویسان، با توجه به هدف و مسیر شغلی ای که برای خود در نظر می گیرند، زبان برنامه نویسی مورد نظرشان را برای یادگیری انتخاب می کنند.

از بین این تعداد زبان برنامه نویسی، چندین مورد هستند که معروف تر و پرکاربردتر از بقیه هستند. این زبان ها عبارت اند از:

  • پایتون (Python)
  • جاوا اسکریپت
  • C/C++
  • جاوا (Java)
  • سی شارپ (#C)
  • روبی (Ruby)
  • PHP

بعضی از این زبان های برنامه نویسی فقط در یک زمینه کاربرد دارند اما بعضی دیگر در زمینه های مختلفی به کار برده می شوند، مثل زبان برنامه نویسی پایتون. پایتون یک زبان برنامه نویسی ساده و چند منظوره است که در زمینه های مختلفی مثل هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، ساخت اپلیکیشن موبایل و بازی های کامپیوتری کاربرد دارد. زمینه های قابل استفاده از پایتون بسیار زیاد است و برنامه نویسان پایتون می توانند تنوع شغلی خوبی را تجربه کنند.

برای یادگیری این زبان برنامه نویسی ساده هم کافی است تا در یک بوت کمپ پایتون در موسسه ای معتبر مثل مپصا اچ آر شرکت کنید و در مدت زمان کوتاهی آن را یاد بگیرید و وارد بازار کار شوید. این زبان ساده جزو بهترین زبان ها برای شروع یادگیری برنامه نویسی است.

یا مثلا جاوا اسکریپت عمدتا در توسعه وب مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا اولین زبان برنامه نویسی است که توسط برنامه نویسان مبتدی وب برای یادگیری انتخاب می شود. اما علاوه بر آن، این زبان در توسعه اپلیکیشن موبایل و بازی ها هم استفاده می شود.

زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. در اینجا لیستی از مهم ترین دسته بندی ها آورده شده است:

زبان ماشین(Machine language): یک زبان سطح پایین که از 0 و 1 (باینری) تشکیل شده است.

زبان اسمبلی (Assembly): زبان سطح پایینی است که توسط اسمبلر کامپایل می شود. اسمبلرها کدهای انسانی را به کد ماشین ترجمه می کنند.

زبان های اسکریپتی (Scripting languages): این زبان ها اکثرا نیازی به کامپایل ندارند، بلکه باید تفسیر شوند. به این معنا که یک مفسر به جای کامپایل شدن، کد را می خواند و اجرا می کند. از جمله این زبان ها می توان به جاوا اسکریپت و PHP اشاره کرد.

زبان های تابع گرا (Functional languages): این مورد بر پایه ایده ی ساختن برنامه های پیچیده از طریق مجموعه ای از توابع کوچکتر عمل می کند. به عنوان مثال زبان اسکالا (Scala) جزو این دسته بندی قرار می گیرد.

زبان های شی گرا (Object-oriented languages): این مورد بر پایه ساختن برنامه ها پیرامون مجموعه ای از اشیا (objects) عمل می کند، مثل زبان های برنامه نویسی جاوا و پایتون.

این تنها نمونه ای از انواع مدل زبان های برنامه نویسی بود تا شما را برای ورود به این دنیای شگفت انگیز و بی انتها آماده کند. پس از این آشنایی کلی در رابطه با اینکه برنامه نویسی چیست و چه نوع زبان های برنامه نویسی داریم، باید به سراغ این موضوع بروید که دوست دارید برای کدام صنعت و چه نوع شغلی شروع به برنامه نویسی کنید. پس از آنکه حیطه ی کلی کاری مورد علاقه تان را مشخص کردید، نوبت به پیدا کردن مناسب ترین زبان های برنامه نویسی برای آن می رسد.

پس از انتخاب زبان برنامه نویسی، باید به دنبال مراکز آموزشی معتبری باشید که بتوانید در مدت زمان کوتاهی، بهترین آموزش را ببینید.

یکی از بهترین مراکز برای شروع آموزش برنامه نویسی، بوت کمپ ها هستند. بوت کمپ برنامه نویسی مپصا اچ آر یکی از بهترین و معتبرترین مراکز آموزش برنامه نویسی است که از آموزش تا استخدام همراه شما خواهد بود.

در بوت کمپ های برنامه نویسی مپصا اچ آر شما علاوه بر آموزش های تخصصی برنامه نویسی، در کنار منتورهای مجرب این مجموعه، کار بر روی پروژه های واقعی را هم تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن، پس از گذراندن موفق دوره، مپصا شما را برای استخدام به شرکت های معتبر معرفی می کند.

برای آشنایی با دوره های آموزشی برنامه نویسی مپصا اچ آر می توانید به سایت و شبکه های اجتماعی آنها سر بزنید:

Site: https://bootcamp.mapsahr.com/

Instagram: https://www.instagram.com/mapsahr/

همچنین برای دریافت مشاوره می توانید با این شماره در تماس باشید:

88629415 – 021

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 0 / 5. تعداد آرا : 0

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت