learndl learndl triboon

3 دلیل مهم برای اثبات اهمیت تدوین استراتژی در سئو

اهمیت تدوین استراتژی در سئو

اهمیت تدوین استراتژی در سئو در چیست؟ آیا می توانیم سئو را بدون برنامه ریزی شروع کنیم و پیش ببریم؟ اگر شما هم در مورد اهمیت استراتژی سئو سؤالاتی دارید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا باهم ببینیم که استراتژی سئو چیست و چرا تا این حد مهم است؟

اول از همه؛ استراتژی سئو چیست؟

خب همانطور که می دانید بهینه سازی سایت شامل اقدامات و تصمیم گیری های بسیار متنوعی است. از تولید محتوا گرفته تا ساخت بک لینک، رسیدگی به سئوی تکنیکال و … . حالا نکته ای که در فرآیند سئو بسیار مهم است، اولویت بندی این اقدامات است. دقت کنید که این اولویت بندی برای هر سایتی متفاوت است و کاملاً به شرایط همان سایت بستگی دارد.

احتمالاً با گفته های بالا حالا به خوبی می دانید که استراتژی سئو چیست. بله، اولویت بندی اقدامات سئو و این که اصولاً برای سئوی هر سایتی دقیقاً باید چه کارهایی انجام دهیم، همان استراتژی سئوست.

در نوشتن استراتژی سئو، ابتدا یک سری مراحل کلی به ترتیب مشخص می شوند. سپس در مورد جزئیاتِ هر مرحله نیز تصمیم گیری می شود. بنابراین در استراتژی های سئو همه چیز روشن و برنامه ریزی شده است. درواقع همین برنامه ریزی دقیق است که اهمیت تدوین استراتژی در سئو را پررنگ می کند.

مهم ترین بخش های استراتژی سئو

برای درک بهتر استراتژی سئو، بهتر است بدانید بخش های کلی این برنامه ریزی چه هستند. اکثر استراتژی ها شامل سه مرحله کلی و اساسی زیر هستند:

1-     رتبه بندی صفحات

هر چیزی که به نوعی به ارتقای رتبه بندی سایت مربوط می شود، در این دسته قرار دارد. مهم ترین کارهای این دسته عبارتند از:

2-     تولید و انتشار محتوای باکیفیت

اگر حتی کمی با دنیای سئو آشنا باشید، قطعاً اهمیت محتوا را در آن می دانید. اما هر محتوایی نمی تواند باعث آن اتفاق طلایی برای سایت ها شوند؛ بلکه این محتواهای کاربردی، محبوب و باکیفیت هستند که یک سایت را از رقبا متمایز کرده و نظر گوگل را جلب می کنند.

استراتژی محتوا، زیرمجموعه استراتژی سئو محسوب می شود از طرفی خودِ استراتژی محتوا هم می تواند در انواع و اقسام روش ها تدوین شود. این که اول کدام موضوعات را پوشش دهیم و بعد به سراغ چه موضوعاتی برویم، برای کدام پلتفرم ها محتوا تولید کنیم، چه نوع محتواهایی داشته باشیم و … همگی سؤالاتی هستند که در استراتژی محتوا پاسخ داده می شوند. این پاسخ ها هم باید بر اساس نیازهای و منابعِ مالی و زمانی کسب و کار باشند.

3-     تحلیل و آنالیز

از مهم ترین مراحل تدوین استراتژی سئو، آنالیز سئو سایت است. استراتژی ای که برای اولین بار برای یک سایت طراحی می شود، تا حد بسیار زیادی به وضعیت اولیه سایت بستگی دارد. بنابراین آنالیز وضعیت سئو سایت، پایه های استراتژی سئو را تعیین می کند.

علاوه بر این، همانطور که می دانید استراتژی سئو باید در بازه های زمانی مشخصی آپدیت شود. در آپدیت استراتژی، اولویت بندی ها را تغییر می دهیم و یک سری کارها را از برنامه حذف و سری دیگری را به آن اضافه می کنیم. حالا از کجا بدانیم که در این آپدیت باید چه تغییراتی ایجاد کنیم؟ با تحلیل و بررسی نتایج استراتژی های قبلی.

با اجرای هر فازِ استراتژی سئو، یک سری نتایج به دست آوریم. در اکثر مواقع این نتایج مثبت هستند؛ اما خب در مواردی ممکن است نتایج منفی داشته باشیم. مثلاً شاید یک مرحله از استراتژی های محتوا باعث شوند کاربران کمتری وارد سایتمان شوند. یا بک لینک هایی که می سازیم، نتوانند کاربران را به مشتری تبدیل کنند.

خوشبختانه هر دو نوعِ نتایج، با ابزارهای تحلیل سئو قابل ردیابی هستند. خود این ابزارها معمولاً نمودارهایی را نشان می دهند که به کمک آنها می توانیم روند رشد KPIهای مورد نظرمان را مشاهده کنیم. مثلاً در Google Serach Console می توانیم روند افزایش یا کاهش تعداد کلیک ها و Impression سایت را در یک نمودار ببینیم.

مهم ترین KPIهایی که در این مرحله رصد می شوند تا استراتژی های بعدی طبق آنها طراحی شوند عبارتند از:

  • ترافیک
  • رتبه بندی صفحات
  • نرخ پرش
  • CTR (تعداد کلیک به نسبت دیده شده)
  • زمان سپری شده در صفحه توسط کاربران

دلایل اهمیت تدوین استراتژی در سئو

اهمیت تدوین استراتژی در سئو

و اما می رسیم به اصل مطلب، یعنی اهمیت تدوین استراتژی در سئو. هرچند که با گفته های بالا نیز احتمالاً اهمیت این برنامه ریزی برایتان روشن شده؛ اما بیایید دلایل اهمیت طراحی استراتژی سئو را در سه مورد اساسی دسته بندی کنیم.

1-     منحرف نشدن از مسیر

فرض کنید می خواهید استارت تولید محتوای یک سایت را بزنید. پس کار را با موضوعات کلی تر شروع می کنید تا کم کم به عناوین جزئی تر برسید. حالا از آنجایی که فاز اولِ این پروسه هفته ها و حتی ماه ها طول می کشد، اگر برای مسیر پیشِ رو استراتژی نداشته باشید، کم کم رشته کار از دستتان در می رود. در این صورت به ناچار مدام از این شاخه به آن شاخه می پرید.

بدون استراتژی محتوا احتمالاً تا مدت ها فقط روی عناوین کلی مانُور می دهید و درست نمی دانید که بهترین زمان برای شروع محتواهای تخصصی چه وقت است. از طرفی ساختار پیلار کلاستر (شاخه بندی محتواها و صفحات) هم از دستتان در خواهند رفت. این در حالی است که این شاخه بندی و نظم و ترتیب برای گوگل اهمیت فوق العاده ای دارد.

حالا همین موضوع را به کل فرآیند سئو بسط دهید. هیچ پروژه استاندارد سئویی به صورت ذهنی و بدون برنامه پیش نمی رود. چراکه با این کار بعد از ماه ها برمی گردیم و می بینیم که فقط یک سری کارهای پراکنده برای سایت انجام دادیم؛ بدون این که آنها را بر اساس اولویت مرتب کرده باشیم و فکرشده پیش رفته باشیم.

2- بهره وری حداکثری از سرمایه:

تولید محتوا، ساخت بک لینک، تبلیغات PPC و خیلی از مراحل دیگر سئو با هزینه هایی همراهند. اما صِرف این که ما برای سئوی سایتمان هزینه می کنیم، نمی تواند موفقیتمان را تضمین کند! بلکه زمانی این هزینه ها اثربخش خواهند بود که در مسیر درستی صَرف شوند.

با داشتن استراتژی سئو، همه چیز طبق یک برنامه هدفمند پیش می رود و هیچ کاری تصادفی نیست. همین امر باعث می شود که بتوانیم با کمترین هزینه ممکن، بیشتری بهره وری را داشته باشیم.

3- تعامل بیشتر با مخاطبان هدف

استراتژی های سئو بر اساس داده های سایت شما و تحقیقات بازار طراحی می شوند. یعنی استراتژی های سئو بر اساس پرسونای مخاطبان هدف شما تدوین می شوند و هدف آن نیز این است که بتواند بیشترین تعامل را با این مخاطبان داشته باشد. هدفی که با یک استراتژی دقیق و فکرشده به راحتی محقق می شود و می تواند مهم ترین دلیل اهمیت تدوین استراتژی در سئو باشد.

چطور بهترین استراتژی را برای سئوی سایتمان داشته باشیم؟

چطور بهترین استراتژی را برای سئوی سایتمان داشته باشیم؟

اهمیت تدوین استراتژی در سئو به اندازه ای است که «کارشناس ارشد سئو» آن را به عهده می گیرد. این در حالی است که پیاده سازی این استراتژی می تواند به عهده «کارشناس سئو» باشد. درواقع تدوین استراتژی سئو دانش بیشتری را می طلبد تا پیاده سازی آن. چراکه اولویت بندی مراحل و اقدامات، فقط با تکیه بر تجربه سئو سایت های مختلف ممکن است.

با این حال، به طور کلی برای طراحی استراتژی سئو دو روش دارید. یا این که خودتان سعی کنید با تحقیق  و جست و جو یک استراتژی را طراحی کنید، یا این که آن را به متخصص این کار بسپارید.

طبیعتاً در روش اول باید بارها آزمون و خطا کنید. بنابراین نمی توانید استفاده بهینه ای از وقت و سرمایه خود داشته باشید. اما در روش دوم، کارشناس ارشد سئو بر اساس دانش و تجربه خود استراتژی ها را به بهینه ترین شکل ممکن طراحی خواهد کرد. بنابراین با کمترین هزینه ممکن، بیشترین بازدهی را خواهید داشت.

طراحی استراتژی سئو مختص کسب و کار شما توسط «ریراکو سئو»

برای داشتن بهینه ترین استراتژی ها برای سئو سایت خود، می توانید از خدمات تدوین استراتژی «ریراکو سئو» در ریراکو استفاده کنید. این مجموعه، بخشی از شرکت دیجیتال مارکتینگ ریراکو است که فعالیتی چندین ساله در حوزه رشد دادن کسب و کار دیجیتال دارد.

تیم ریراکو سئو در صورت تمایلِ شما همراهان، پیاده سازی استراتژی ها را هم به عهده می گیرند. اما اگر خودتان تیمی برای اجرای سئو دارید و فقط می خواهید استراتژی هایی بهینه و استاندارد را مختص کسب و کار خود داشته باشید، می توانید این نوع خاص از خدمات ریراکو سئو را انتخاب کنید.

شایان ذکر است که ریراکو سئو برای طراحی استراتژی، ابتدا زیر و بم سایت شما را آنالیز کرده و در مورد رقبایتان تحقیق می کند. سپس بر اساس اندازه و نوع کسب و کارتان و همینطور بنا به میزان بودجه ای که دارید، استراتژی سئوی ویژه کسب و کار شما را طراحی می کند.

برای شروع همکاری با ریراکو سئو کافی است وارد صفحه «تدوین استراتژی سئو» شوید و فرم مربوطه را تکمیل فرمایید. تیم ریراکو بعد از بررسی های کلی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 4 / 5. تعداد آرا : 1

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت