learndl learndl triboon

پارچه نسوز چیست ؟

پارچه‌ نسوز، محصولاتی پر طرفدار، بافته شده از نخ‌های تهیه شده از الیاف نسوز هستند و به همین دلیل، در وهله اول، می‌توان به تحمل حرارتی بالای آن‌ها اشاره نمود.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این نوع از محصولات نسوز که عموماً به عنوان عایق حرارتی به کار گرفته می‌شوند، خواص مکانیکی منحصر به فرد آن‌ها است که این پارچه‌ها را در برابر سایش و کشش مقاوم می‌سازد.

حفظ عملکرد مثبت و بازده بالای این خانواده از محصولات نسوز در مواجهه با مواد اسیدی و قلیایی، و همچنین، قدرت تحمل بالای فشارهای وارد شده بر قطعات و مهار آن‌ها، موجب محبوبیت این شاخه از مواد نسوز در میان صنعتگران بوده است.

از این پارچه‌ها در حوزه‌های مختلفی از آب بندی لوله‌ها گرفته تا عایق بندی اجزای هواپیما و صنعت هوا فضا استفاده می‌شود.

سال‌ها است که انواع مواد نسوز، در قسمت‌های مختلف صنعت و عموماً به منظور عایق بندی به کار گرفته می‌شوند.

این محصولات، اگرچه در برخی موارد تفاوت‌هایی با هم دارند اما همگی، از مقاومت بالایی در برابر گرما و شرایط گوناگون آب و هوایی برخوردار هستند.

همچنین، تحمل فشارهای وارد شده بر قطعات و مهار آن‌ها توسط مواد نسوز، طول عمر و ماندگاری تجهیزات را افزایش خواهد داد. از دیگر ویژگی‌های مشترک انواع مواد نسوز، می‌توان به حفظ بازده بالای آن‌ها در محیط‌های اسیدی و قلیایی گوناگون اشاره کرد که منجر به مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی شیمیایی و زنگ زدگی می‌گردد.

خواص فیزیکی این محصولات، موجب گردیده تا در کنار کاهش اصطکاک، در برابر کشش و سایش نیز مقاوم باشند و در مجموع، با محافظت از تجهیزات، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را تا حد زیادی کاهش دهند.

در برخی موارد، خواص دی الکتریک مواد نسوز، این امکان را فراهم می‌سازد تا مواد نسوز، علاوه بر عایق بندی حرارتی، برای عایق بندی الکتریکی نیز به کار گرفته شوند.

از سوی دیگر، برخی از این محصولات محبوب و پر کاربرد، قدرت جذب صدای بالایی دارند و می‌توانند به عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار بگیرند.

پارچه‌های نسوز، یکی از زیر شاخه‌های پر طرفدار مواد نسوز هستند که امروزه تنوع بالایی از آن‌ها وجود دارد. اگرچه این پارچه‌ها به خودی خود قابلیت‌های فراوانی دارند اما در برخی موارد، با هدف بهبود ویژگی‌های مثبت، آن‌ها را یک لایه پلیمر می‌پوشانند. به این ترتیب، دایره کاربردهای پارچه‌های نسوز، براساس نیاز مشتری، قابل گسترش خواهد بود.

پارچه نسوز

تحمل حرارتی پارچه‌ نسوز آن چنان بالا است که زمینه را برای به کارگیری آن‌ها حتی در حوزه جوشکاری فراهم نموده است و بنابراین، این پارچه‌ها امکان استفاده به صورت پرده جوشکاری و پتوی حرارتی را دارند.

همچنین، این محصول محبوب در کوره‌های حرارتی نیز کاربرد فراوانی دارد و عایق بندی کوره‌های حرارتی با پارچه‌های نسوز، علاوه بر جلوگیری از خوردگی قطعات داخلی کوره، مانع از ذوب شدن و یا آسیب دیدن آن‌ها می‌گردد.

یکی دیگر از کاربردهای پارچه‌های نسوز، عایق بندی بدنه روبات‌های نجات است.

این روبات‌ها اغلب در فضاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که حضور انسان در آن‌ها به دلایل مختلفی همچون وجود گرما و در برخی موارد، فشار زیاد، بسیار خطرناک و یا غیر ممکن است.

استفاده از پارچه نسوز برای حفاظت از این روبات‌ها باعث جلوگیری از آسیب دیدن قطعات و کاهش چشمگیر هزینه‌های تعمیر و نگهداری در آن‌ها می‌گردد. به این ترتیب، انجام فعالیت‌های امداد و نجات با امنیت بالایی انجام شده از جان انسان‌ها محافظت می‌شود.

امروزه وجود تنوع بالا در انواع پارچه نسوز، و مزایای استفاده از هر یک از آن‌ها، محبوبیت این محصول را در میان صنعتگران دو چندان نموده است. البته نباید فراموش کرد که اگرچه تمامی پارچه‌های نسوز از تحمل حرارتی بالا، خواص مکانیکی خوب و مقاومت شیمیایی مطلوبی برخوردار هستند اما شدت و ضعف هر یک از این ویژگی‌ها بسته به ماده نسوز اولیه به کار گرفته شده در آن‌ها، نوع بافت و ضخامت محصول نهایی بستگی خواهد داشت. بنابراین، توجه به وجود هماهنگی میان ویژگی‌های پارچه نسوز و نیازهای محیط عایق بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر مستقیمی بر کیفیت عایق بندی خواهد داشت. در صورت بی توجهی به این امر مهم، علاوه بر کاهش کیفیت عایق بندی، ممکن است خسارات سنگینی به تجهیزات وارد گردیده و هزینه‌های گزافی بر صنعتگران تحمیل شود.

در این بخش از این مقاله، قصد داریم تا با وجود تنوع بالا در میان پارچه‌های نسوز، پر طرفدارترین پارچه‌های موجود در بازار را به شما معرفی نموده و نگاهی اجمالی بر ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک از آن‌ها داشته باشیم:

آنچه در این پست می‌خوانید

انواع پارچه نسوز

  • پارچه آزبست : این نوع از پارچه‌های نسوز، به دلیل استحکام و در هم تنیدگی الیاف بلند و شمشیر مانند آزبست، از انسجام و نفوذ ناپذیری منحصر به فردی در برابر آب، روغن و بسیاری از مواد اسیدی و قلیایی برخوردار است و همچنین، مقاومت حرارتی بالایی دارد. همین انسجام و نفوذناپذیری، موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی نیز خواهد شد. محصولات تولید شده از الیاف آزبست، از اواخر قرن 19 به بازار معرفی شده و در زمانی کوتاه، به پر استفاده‌ترین محصولات نسوز تبدیل شدند. اما از اواخر قرن بیستم، استفاده از محصولات تولید شده از الیاف آزبست، به دلیل سمی بودن غبار بسیار ریز آن، با محدودیت‌های شدیدی روبرو گردید؛ چرا که مشخص شد در صورت بریدن یا خراشیده شدن این الیاف، غبار سمی آن به راحتی وارد سیستم تنفسی شده و موجب بروز بیماری‌های خطرناکی از جمله سرطان ریه می‌گردد. در نتیجه این یافته‌ها، پارچه‌های آزبست، به جز در موارد خاص، با دیگر پارچه‌های نسوز تولید شده از الیاف زیست محیطی جایگزین می‌گردد.
  • پارچه نسوز کربن: این پارچه‌ها علیرغم وزن بسیار پایین خود، استحکام بالایی دارند. مقاومت بالا در برابر فشارهای وارد شده بر قطعات، به دلیل ضریب الاستیسیته بالا و انعطاف پذیری مطلوب، موجب استفاده از این محصول در صنایع گوناگون گردیده است.
  • پارچه نسوز فایبرگلاس : این نوع از پارچه‌های نسوز را می‌توان پرکاربردترین پارچه موجود در بازار و یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌های آزبست دانست. چرا که پارچه نسوز فایبرگلاس، با مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و حمله جانوران موذی، تحمل حرارتی قابل توجه و قدرت عایق بندی الکتریکی، کاربردهای فراوانی در صنعت دارد. در برخی موارد، به منظور کاهش بیشتر ضریب اصطکاک در این محصول، پارچه نسوز فایبرگلاس را با یک لایه تفلون می‌پوشانند.
  • پارچه نسوز سرامیک فایبر: این نوع از پارچه‌های نسوز، از الیاف سرامیک با تحمل حرارتی بسیار بالا و الیاف مستحکم فایبرگلاس تولید می‌گردد. تا امروز، الیاف آلومینیوم یا آلومینو سیلیکات، بیشترین توان تحمل حرارتی را در میان مواد نسوز به نام خود ثبت نموده‌اند. این محصول کاملاً زیست محیطی بوده و علاوه بر اینکه خواص مکانیکی منحصر به فردی دارد، می‌تواند دماهای بالا را نیز تا حدود 1260 درجه سانتیگراد تحمل کند. به همین دلیل یکی از بهترین جایگزین‌های پارچه نسوز آزبست به شمار می‌رود.
  • پارچه نسوز سیلیکونی: ماده اولیه اصلی در تولید این پارچه نسوز، الیاف فایبرگلاس می‌باشد. اما در این مورد، یک یا دو سمت پارچه فایبر را با یک لایه رزین سیلیکون می‌پوشانند و به این ترتیب، علاوه بر کاهش اصطکاک، آن را در برابر اشعه‌ها نیز مصون می‌سازند.

 

همان طور که از نمونه‌های بالا مشخص است، امروزه ماده اصلی به کار گرفته شده برای تولید بیشتر پارچه‌های نسوز، الیاف فایبرگلاس می‌باشد. این الیاف، از اواخر قرن بیستم و با اعمال ممنوعیت‌های گسترده در به کارگیری آزبست به دلیل سمی بودن الیافش و احتمال بروز بیماری‌های خطرناک ریوی در صورت داشتن تماس با آن، به یکی از پر مصرف‌ترین مواد نسوز استفاده شده در صنعت تبدیل گردیده است.

اما از آن‌جا که بشر همواره به دنبال گسترش حوزه دانش خود بوده است و عطش سیری ناپذیری برای پیشرفت دارد، همچنان دست از تلاش نکشیده و اخیراً دانشمندان به دستاوردهای جدیدی در این حوزه رسیده‌اند. از جمله مواد نسوز کشف شده می‌توان به کاربید هافنیوم و کاربید تانتالیوم اشاره کرد که شواهد نشان می‌دهد قادر به تحمل دما تا 4000 درجه سانتیگراد هستند. این دو ماده که از خانواده سرامیک‌ها هستند، همانند دیگر اعضای خانواده خود، مقاومت حرارتی بسیاری بالایی داشته و در صورت گذراندن مراحل تکمیلی تحقیقات، حوزه تولید مواد نسوز را متحول خواهند ساخت. مشکل این تحقیقات در حال حاضر، عدم وجود تکنولوژی لازم برای دستیابی به نقطه ذوب دقیق این دو ماده است.

پارچه نسوز

ویژگی های پارچه نسوز

برخی از برجسته‌ترین مزایای استفاده از این محصولات، عبارتند از:

  • تحمل حرارتی بالا؛ مقدار دقیق این شاخصه، ارتباط مستقیمی با جنس و تراکم پارچه دارد.
  • عدم انتشار دود سمی در مجاورت شعله
  • حفظ ساختار در دماهای پایین
  • مهار فشارهای وارد شده بر قطعات که منجر به افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود
  • حفظ عملکرد و بازده بالا در مجاورت محیط‌های شیمیایی
  • خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت در برابر کشش و سایش

مزایای فوق باعث گردیده تا پارچه‌های نسوز را در بخش‌های مختلف صنعت به کار بگیرند و این محصولات، تبدیل به یکی از پر کاربردترین محصولات نسوز موجود در بازار گردیده‌اند. در ادامه این مقاله، به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد:

  • عایق بندی حرارتی
  • عایق کاری الکتریکی
  • تولید واشر صنعتی
  • عایق بندی کوره‌ها به منظور جلوگیری از ذوب شدن قطعات و خوردگی بدنه
  • تولید پتوهای حرارتی

خرید پارچه نسوز

برای خرید  یا مطالعه بیشتر در مورد این محصول میتوانید به صفحه نسوز صنعت پارس در اینترنت مراجعه فرمایید .

33941022-33933097 == 09121936056 فرج زاده

پارچه نسوز

 

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 0 / 5. تعداد آرا : 0

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت