learndl learndl triboon

راهنمای ثبت تغییرات و انحلال شرکت با ثبتینو

راهنمای ثبت تغییرات و انحلال شرکت

هنگامی که یک شرکت به مرحله ی ثبت می رسد، در طی گذشت زمان ممکن است تغییراتی در روند شرکت رخ دهد، حالا این تغییرات به دلایل مختلف ممکن است صورت گیرد و این تغییرات محدودیتی ندارد و ممکن است چندین و چند مرتبه هم صورت گیرد، اما نکته ی مهم این است که با این تغییرات آشنا باشیم و نحوه ی اجرا تغییر و همچنین مدارک و شرایط لازم برای اجرای تغییر را بشناسیم.

ثبت تغییرات شرکت

موسسه ثبتینو در خصوصو ثبت تغییرات شرکت می گوید: گاهی تغییراتی در چارچوب اولیه شرکت باعث می شود شرکت سرپا بماند یا رشد بیشتری داشته باشد. برخی از تغییرات به وجود آمده لازم است که ثبت شوند. عدم اطلاع از این تغییرات یا عدم ثبت به موقع آن ها می تواند دردسرساز شود و برای فعالیت های شرکت، محدودیت های ریز و درشتی ایجاد کند.

بسیاری از تغییرات تنها هنگامی می تواند اعمال شود که به تصویب مجمع عمومی فوق العاده و یا هیات مدیره برسد. این تغییرات باید بر اساس قانون تجارت، حتما به ثبت برسند. برای ثبت تغییرات شرکت باید صورتجلسه ای تدوین و تکمیل شود.

قبل از این که سامانه الکترونیکی برای انجام این امور طراحی شود، افراد می بایست به صورت حضوری به مراجع مربوطه مراجعه می کردند یا مدارک از طریق پست ارسال می شد، این روش زمان و هزینه زیادی در بر داشت. امروزه با وجود اینترنت و وب سایت های مراکز، شما می توانید به راحتی مراحل ثبت تغییرات شرکت را دنبال کنید.

 

انواع تغییرات شرکت

  • جا به جایی اعضای هیئت مدیره

اگر در یک شرکت، عضوی از هیئت مدیره به هر دلیلی استعفا دهد یا عضو جدیدی به مجموعه هیئت مدیره اضافه شود، یا اینکه پست آن ها تغییر کند، لازم است که این تغییرات توسط اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.

  • تغییرات در حق امضاء

در صورتی که در یک شرکت ثبت شده، قرار باشد حق امضا از فردی گرفته و به فرد دیگری داده شود، یک تغییر به حساب می آید و لازم است که این تغییر در جلسه ای با حضور اعضای شرکت تایید شود، سپس صورت جلسه ای را برای اعمال این تغییرات به اداره ی ثبت شرکت ها تحویل داده شود تا تغییر انجام شده به ثبت برسد.

  • واگذاری سهام

در صورتی که صاحب یا صاحبان شرکت بخواهند تمام یا قسمتی از سهم خود را به دیگری واگذار کنند، لازم است تغییر انجام شده را به ثبت برساند.

  • عوض شدن نشانی شرکت

اگر محل کار شرکت از مکانی به مکان دیگر جا به جا شود یک نوع تغییر به حساب می آید و نشانی جدید شرکت باید در سامانه اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.

  • تغییر در میزان سرمایه شرکت

اضافه شدن سهام دار به شرکت موجب افزایش سرمایه ی ورودی به شرکت می شود و در مقابل در صورت خروج شریکی از سهام شرکت، سرمایه ی شرکت کاهش می یابد. این تغییرات انجام شده باید به ثبت برسند.

  • تاسیس شعبه و نمایندگی جدید برای شرکت

گاهی با اوج گرفتن کار شرکت و افزایش سرمایه موجود در آن، سرمایه داران شرکت به فکر تاسیس شعبه ی جدیدی از شرکت در مکانی دیگر می افتند. ایجاد نمایندگی برای شرکت، یک تغییر است و لازم است که به ثبت اداره ی ثبت شرکت ها برسد.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

  1. در مرحله ی اول در صورت تمایل برای ایجاد تغییر در شرکت لازم است که صورت جلسه ای را تحت عنوان ثبت تغییرات شرکت تنظیم کنید.
  2. در مرحله ی بعدی احتیاج است که به یک شرکت ثبت تغییرات معتبر مراجعه کرده تا کد پیگیری لازم را دریافت کنید.
  3. اداره ی ثبت شرکت پس از طی مراحل ویژه ای، برای شرکت مذبور احراز هویت انجام می دهد و در صورت نداشتن مشکلی، یک نسخه از پیش نویس انجام کار ها را به شرکت می فرستند و به صورت الکترونیکی ثبت می کند.
  4. در این مرحله سند تغییرات شرکت، آماده شده و به صورت الکترونیکی به ثبت می رسد و اسکن می شود.
  5. در مرحله ی بعد، سند تهیه شده در روزنامه ی رسمی به ثبت می رسد.
  6. در نهایت شرکت موظف است که از طریق کد پیگیری اقدام به پیگیری ثبت آگهی تغییرات خود در روزنامه کند.

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات شرکت یک سری مدارک لازم است که پس از تحویل آن ها در مدت زمان کوتاهی مثلا طی یک تا دو هفته تغییرات انجام می شود.

  • شرکت نامه
  • اظهار نامه
  • اساسنامه
  • مدارک شناسایی

راهنمای ثبت تغییرات و انحلال شرکت

انحلال شرکت

انحلال شرکت به معنای پایان دادن به فعالیت شرکت و اتمام کار آن می باشد که دلایل مختلف می تواند داشته باشد. یکی از این دلایل انحلال شرکت، شراکت با دیگر شرکت ها و هماهنگ کردن فعالیت های دو شرکت است. یک دلیل دیگر برای انحلال شرکت، شروع کار به سبک و شیوه ی دیگر است. در صورتی که تصمیم جدی را برای انحلال شرکت خود گرفته اید، می توانید اقدامات لازم را انجام دهید یا کار های انحلال شرکت را به یک موسسه معتبر بسپارید تا انحلال شرکت شما را به آسان ترین روش ممکن انجام دهد.

انواع انحلال

انحلال قهری: انحلال قهری در صورتی انجام می شود که شرکت دچار ورشکستگی شود در این صورت سهام دار شرکت مجبور به انحلال شرکت خود می شود. در انحلال قهری نیازی به مجوز قضایی نیست و صاحبان شرکت می تواند خود اقدام به انحلال شرکت نمایند.

انحلال شرکت در سایه تصمیم مجمع عمومی: در این حالت سهامدار شرکت در جلسه ای که با مدیران خود برگزار می کند، به این نتیجه می رسد که بهتر است شرکت آن ها منحل شود. این نتیجه گیری حتی اگر بر خلاف میل تعداد کمی از سهام داران باشد، قانونی است و باید اجرا شود.

انحلال با حکم دادگاه: در صورتی که در شرکتی تخلف صورت گیرد و یا کلاهبرداری انجام شود، دادگاه می تواند طی صادر کردن رای خود به صورت اجباری، شرکت را منحل کند. حتی در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که نیمی از سرمایه شرکت از بین رفته است می تواند دستور به انحلال آن دهد.

مراحل انحلال شرکت

  1. در درجه اول باید اعضای شرکت و از همه مهم تر سهامدار اصلی شرکت به نتیجه گیری نهایی برای انحلال شرکت رسیده باشند.
  2. یک صورت جلسه برای انحلال شرکت توسط شرکا باید تنظیم شود و به امضا برسد.
  3. یک نفر به عنوان مسئول تصفیه حساب های شرکت انتخاب می شود.
  4. محل تصفیه حساب ها مشخص می شود.
  5. صورت جلسه ای که تنظیم شده است در سامانه ی ثبت شرکت قرار داده می شود و به ثبت نهایی می رسد.
  6. طی مدت زمان کمتر از ده روز نتیجه ی درخواست در سامانه قرار می گیرد.
  7. آگهی انحلال توسط شخص تعیین شده (مدیر تصفیه) دریافت می شود.
  8. در مرحله ی آخر آگهی که در آن خبر از انحلال شرکت می دهد در روزنامه به چاپ می رسد.

مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت

  • آماده کردن صورتجلسه انحلال شرکت که به امضای تمامی سهام داران شرکت رسیده است.
  • یک نسخه از روزنامه شرکت
  • مدارک شناسنامه و کارت ملی مدیر تصفیه
  • ترجمه مدارک شرکت

آثار قانونی ثبت انحلال شرکت

  • نام و مکان شرکت پا بر جا می ماند.
  • شرکت منحل شده می تواند از دادگاه قضایی، حکم ورشکستگی دریافت نماید.
  • شخصی که موظف به تصفیه ی حساب ها است می تواند از راه های قانونی اقدام به گرفتن وام و یا معاملات دیگر برای تامین بودجه نماید.
  • بعد از منحل شدن شرکت، نمی توان اقدام به تبدیل آن به شرکتی دیگر کرد و این امکان از سهام دار شرکت گرفته می شود.

راهنمای ثبت تغییرات و انحلال شرکت

هزینه ی ثبت انحلال شرکت

هزینه ی ثبت انحلال شرکت های مختلف تقریبا با هم دیگر برابر بوده و اختلاف زیادی با هم ندارند اما این مقدار هزینه نسبت به ثبت تغییرات شرکت بیشتر است و در نتیجه شرکاء شرکت متحمل هزینه هایی می شوند.

تفاوت انحلال شرکت با تصفیه شرکت

تصفیه ی شرکت به این معنا است که سرمایه و دارایی موجود در شرکت بین سهامداران به نسبت سهمی که دارند و به صورت کاملا قانونی تقسیم می شود. اما انحلال شرکت به معنای از بین رفتن کامل شرکت است و پس از تصفیه ی شرکت صورت می گیرد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر به دنبال یک موسسه معتبر برای ثبت تغییرات شرکت و انحلال شرکت هستید، ما ثبتینو را به شما معرفی می کنیم. ثبتینو موسسه ای است که از حضور کارشناسان متخصصی بهره مند است و تجربه بسیاری در این کار دارد.

این روزها هزینه انجام هر کاری هم از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید، در ثبتینو کیفیت را در مقابل هزینه مناسب تجربه می کنید و این فوق العاده است، پیشنهاد می کنیم که فرصت را از دست نداده و همین الآن با کارشناس های ثبتینو تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 0 / 5. تعداد آرا : 0

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت