learndl learndl triboon

اهمیت خواندن قصه برای کودکان

اهمیت خواندن قصه برای کودکان

قصه نویسی و خلق ماجراهای متنوع برای بچه ها در ادبیات کودک به انسجام فکری، داوری، قدرت تمرکز و تخیل کودک کمک می کند. قصه کودکانه در تفکر و بعد روحی آن ها تاثیری عمیق دارد و کودک را برای مواجه شدن با مسائل متعدد زندگی و معاشرت با دیگران آماده می سازد. داشمندان متعددی بر این باورند که قصه گویی یکی از شیوه های طبیعی ساخت جهان است.

به عبارت دیگر آینده جوامع به دست کودکان زمان حال ساخته می شود؛ در نتیجه طرز تفکر این کودکان و سبک زندگی آن ها در شکل گیری زندگی آینده بشر نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. از طرفی مسیر فکری انسان با کتاب هایی که می خواند و تجاربی که در زندگی به طرق مختلف کسب می کند، به دست می آید. پس پیامی که هر قصه به کودکان منتقل می کند، اهمیت بسیار بالایی دارد. لذا نویسنده های داستان های کودکانه باید به پیام داستان و نحوه انتقال آن دقت کافی را داشته باشند.

قصه های کودکانه و قصه گویی برای کودکان در روانشناسی مهم ترین ابزار برای پرورش خیال پردازی در کودکان شناسایی شده است. با روایت قصه کودکانه برای بچه ها، می توان آن ها را با جهان اطراف آشنا کرد و بسیاری از مفاهیم اولیه و اتفاقات پیرامون کودک را برای او توضیح داد. لذا قصه گویی مانند یک پل میان کودک و جهان اطراف او عمل می کند.

کودک با شنیدن داستان های متعدد و متنوع، با ماجراها، حکایت ها و سرگذشت های متعددی آشنا می شود و خلا ها، ترس ها و امید های خود را در آن ها جستجو می کند و به دنبال راه حل های مختلف آن می رود. به این ترتیب همزاد پنداری بچه ها با جریان داستان یا کاراکتر های قصه کودکانه، ذهن آن ها را با داستان درگیر کرده و قدرت تحلیل و حل مسئله را در کودکان افزایش می دهد.

خواندن قصه

معمولا کودکان با شنیدن یا خواندن قصه های کودکانه، خود را به جای شخصیت های اصلی داستان می گذارند؛ بعضی از کودکان خود را شخصیت اصلی داستان می بینند، برخی از آن ها شخصیت مثبت داستان و برخی دیگر شخصیت های منفی داستان را برای خود متصور می شوند، و دوست دارند از نگاه آن شخصیت به جهان نگاه کنند. تجربه زندگی های متعدد با چالش های متنوع آن ها، قدرت تصمیم گیری و حل مسئله را در کودکان دچار تحول کرده و ارتقاء می بخشد.

قصه های کودکانه صوتی و تصویری وولک دارای نکات آموزنده و متعددی می باشد که کودک شما با گوش دادن به آن ها می تواند توانایی های بسیاری کسب کند و با مهارت های متعدد زندگی آشنا شود.

از شنیدن قصه تا ارتقاء هوش در کودکان

با توجه به نکات گفته شده متوجه می شویم که قصه کودکانه فعالیت های ذهنی بچه ها را افزایش می دهد و در نتیجه منجر به ارتقاء هوش کودکان می شود.

طبق نظر روانشناس کودک و استاد دانشگاه هاروارد، گاردنر، هوش کودکان بر 7 قسم است که روایت قصه برای کودکان، بر ارتقاء 4 نوع از این هوش ها تاثیر گذار است. هوش کلامی زبانی، هوش منطقی، هوش بصری و هوش بین فردی از جمله هوش هایی در کودکان هستند که با شنیدن و خواندن کتاب داستان و قصه کودکانه در بچه ها ارتقاء می یابند.

هوش کودکان در دو مرحله تکامل می یابد. اولین مرحله از شناسایی هوش در کودکان، کاملا انتصابی بوده و به طور فطری در همه کودکان سالم و فاقد مشکلات ذهنی وجود دارد. مرحله دوم تکامل هوش کودکان، اکتسابی بوده و با انجام تمرین ها مهارتی و آموزشی با کودک، اقسام مختلف هوش در آن ها رشد کرده و ارتقاء می یابد. به عنوان مثال هوش زبانی کودک با صحبت کردن با کودک، هوش موسیقی با گذاشتن موسیقی های سبک های مختلف برای کودک، هوش و هوش بدنی تعادلی با نرمش دادن دست و پا و عضله های کودک و انجام تمرینات ورزشی در او ارتقاء می یابد.

خواندن قصه

تاثیر قصه های کودکانه در ارتقاء هوش

با خواندن داستان برای کودکان، آن ها با کلمات و واژه های بیشتری آشنا می شوند و در نتیجه دایره لغات وسیع تری در ذهن خود سازماندهی می کنند. هم چنین داستان، کودکان را با نحوه صحیح جمله بندی و به کاربردن کلمات در جمله ها آشنا می کند و از این نظر در بالا بردن هوش زبانی کلامی کودکان تاثیرگذار است. علاوه بر ایجاد مهارت در هوش زبانی کلامی، قصه گویی در بهبود ارتباط گیری کودکان نیز موثر است. کودکان با شنیدن داستان چگونگی شروع یک رابطه و دوست شدن با همسالان و بازی با آن ها را یاد می گیرند و این موضوع از منزوی شدن آن ها در جامعه جلوگیری می کند. با خواندن داستان برای کودکان، آن ها سعی می کنند برای شنیده های خود، در ذهنشان تصویرسازی کنند و جریان داستان را مانند یک تصویر یا فیلم مقابل چشمانشان ببینند؛ به این ترتیب هوش بصری در کودکان تقویت می شود.

با مراجعه به سایت voolak.com می توانید به انبوهی از این داستان های کودکانه در فرمت های مختلف دسترسی داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 0 / 5. تعداد آرا : 0

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

اسم من محمد پورداداش هست و متولد سال 1367 در خدمت شما هستیم . تخصص من طراحی گرافیک و کدنویسی وب است و سعی خواهم کرد بهترین خدمات را به شما وبمستران و گرافیست های عزیز ارائه کنم. به ترس هات غلبه کن تا در زندگی همیشه پیروز باشی.

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت