learndl learndl triboon

آموزش راه اندازی آزمون آنلاین با افزونه Quiz

آموزش ایجاد آزمون با افزونه

 

این روز ها هر کسی ممکنه به داشتن پلتفرمی برای آزمون گرفتن به صورت آنلاین نیاز داشته باشند . اگر استاد هستید یا کمک استاد ، معلم هستید یا دانش آموز ، داوطلب آزمون های خاص هستید یا داوطلب کسب شغل ، ممکنه که برای امتحان دادن احساس نیاز به آزمون به صورت آنلاین در شما شعله ور شود . اکثر مردم دنیا ، راحت طلب هستند . یعنی میخواهند سخت ترین کارها را به راحت ترین شیوه حل کنند . این روش بسیار برای خلق ایده های مختلف موثر است . مثلا آزمون آنلاین نسب به آزمون هایی که حضوری هستند ، راحت ترند و طرفدار بیشتری هم خواهد داشت .

 

به همین دلیل سایت های آموزشی و تستی زیادی شکل گرفتند تا این نیاز جامعه رو رفع کنند . از بین این سایت ها و مراجع ، اکثریت سایت های وردپرسی بودند که آزمون های خود را با کمک افزونه های وردپرسی برگزار می کردند . وبیت هم برای رفع این نیاز آموزشی رو ارائه کرده است که با آن میتوانید با افزونه های آزمون ساز آشنا شوید . سپس میتوانید یاد بگیرید که چطوری از این افزونه ها استفاده کنید . پس تا انتهای این آموزش وبیت را همراهی کنید . چنانچه سوالی در ذهن داشتید با ما و دیگر وبمستران به اشتراک بگذارید.

 

5 تا از بهترین افزونه های وردپرسی برای ایجاد آزمون آنلاین و افلاین :

  1.  افزونه Quiz And Survey Master
  2.  افزونه Formidable Forms
  3.  افزونه LearnDash
  4.  افزونه Interact Quiz Maker
  5.  افزونه وردپرسی WP Quiz

 

در این آموزش ما قصد داریم با افزونه Quiz And Survey Master بیشتر آشنا بشویم . همچنین بهتون کار و استفاده از این پلاگین رو آموزش میدهیم . برای یادگیری بیشتر درباره این افزونه و فرایند ایجاد ازمون در وبسایت با ما همراه باشید .

 

افزونه آزمون آنلاین Quiz And Survey Master

افزونه ی Quiz And Survey Master یکی از چندین افزونه کاربردی برای ساخت آزمون آنلاین در وبسایت هست . این افزونه به منظور ایجاد آزمون ها با کیفیت  و امنیت بالا ایجاد شده اند . یکی از خوبی های افزونه Quiz And Survey Master این است که نتایج  آزمون را میتوانید بصورت اتوماتیک برای شرکت کنندگان ارسال کنید . همچنین میتوانید پاسخ های درست و غلط را پس از انتخاب گزینه به شرکت کننده ها نشان بدهید و سوالات را بصورت تصادفی به نمایش بگذارید .

 

برای شروع کار ، ابتدا این افزونه رو از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید . این افزونه یکی از افزونه های محبوب وردپرس است به همین خاطر در مخزن وردپرس به روشنی مشاهده خواهید کرد . بیش از 200 هزار نصب فعال دارد که این عدد روز به روز بیشتر میشود . بعد از نصب افزونه ، آن را فعال کنید . سپس به پیشخوان وردپرس بروید .

 

آموزش استفاده از افزونه Quiz And Survey Master

بعد از فعال سازی این افزونه ، در منوی سمت راستِ پنل وردپرس خود Quizzes/Surveys را پیدا خواهید کرد . حال بر روی Settings از این بخش کلیک کنید.

 

آموزش افزونه وردپرسی ،پیشخوان وردپرس

 

صفحه تنظیمات افزونه برایتان باز میشود . این صفحه شامل محتویات زیر است :

  1. Main Settings: تنظیمات اصلی
  2. These settings are applied to the entire plugin and all quizzes: این تنظیمات به کل پلاگین و همه آزمونها اعمال می شود.
  3. Allow Usage Tracking: اجازه پیگیری کردن مشکلات پلاگین در وردپرس شما توسط توسعه دهنده ها برای بهتر شدن نسخه های بعدی
  4. Disable collecting and storing IP addresses:  غیر فعال کردن جمع آوری و ذخیره آدرس آیپی شرکت کنندگان
  5. Disable collecting and storing IP addresses: آزمون یا نظرسنجی ها در نتایج جستجوی سایت نمایش داده نشود.
  6. Disable Quiz Archive: بایگانی یا ذخیره ی آزمون ها را غیرفعال کنید.
  7. Quiz Url Slug: نشانه آزمون های ساخته شده در آدرس سایت همانند: bankwp.com/quiz
  8. (Post Type Plural Name (Shown in various places such as on archive pages: نوع پست های آزمون را وارد کنید.
  9. Facebook App Id: در صورتی که اکانت فیسبوک دارید میتوانید آنرا وارد کنید.
  10. Template For Admin Results Details: قالب و چارچوب جزئیات نتایج که برای مدیر نمایش داده میشود.

اگر قسمت بالا را به خوبی مطالعه کرده باشید ، قطعا تنظیمات این افزونه رو به خوبی ست کرده اید . حال وقت آن است که آزمون های خود را اضافه کنید . برای این کار از منوی پلاگین به قسمت Quizzes/Surveys بروید و از بالای صفحه سمت راست بر روی گزینه Add New کلیک کنید.

 

آموزش افزونه وردپرسی ، منوی افزونه

 

بعد از کلیک کردن بروی گزینه Add New یک پنجره ی کوچک مطابق تصویر پایین باز میشود . اولین کاری که باید انجام دهید این است که نام ازمون خود را مشخص و سپس وارد کنید . حال بروی گزینه Create کلیک کنید. آزمون آنلاین شما تشکیل شده است .

 

آموزش افزونه وردپرسی ،پیشخوان وردپرس

ویرایش آزمون

برای ویرایش نام آزمون میتوانید از همان قسمت ، بروی گزینه Edit کلیک کنید . برای ویرایش بخش ها هم میتوانید با کلیک بروی گزینه Edit به سرعت روند کار بیافزایید. تا حد ممکن سعی کنید آزمون بدون ویرایشی داشته باشید . اینگونه کیفیت آزمون هم بالاتر خواهد بود . همچنین سعی کنید همیشه اطلاعات رو به صورت دقیق و درست ذخیره و نگه داری کنید .

 

بخش Questions:

هر آزمون آنلاین از مجموعه ای از سوالات تشکیل شده است.این بخش مخصوص اضافه کردن سوال و پاسخ آزمون است. برای اضافه کردن یک صفحه برای سوالات بر روی Create New Page کلیک کنید.در ادامه برای اضافه کردن سوال و پاسخ بر روی Create New Question کلیک کنید.

 

آموزش راه اندازی آزمون آنلاین با افزونه Quiz

 

دریافت اطلاعات شرکت کننده

برای دریافت اطلاعات شرکت کننده ، باید از قبل یک فرم مانند فرم های ثبت نام در سایت ها یا … ایجاد کنید ، تا کاربر به محض ورودش به سایت ، بتواند اطلاعات خود را وارد کند . برای ایجاد همچین فرمی به بخش Contact بروید و بر روی دکمه ی Add New Field کلیک کنید تا یک فیلد برای دریافت اطلاعات بسازیم. نوع فیلد هایی که میتوانیم برای گرفتن اطلاعات کاربران استفاده کنیم به صورت زیر هستند :

Field Type: نوع ورودی را انتخاب کنید.

Small Open Answer: جواب کوتاه

Email: ایمیل

Checkbox: چک باکس یا حالت تیک زدن

Label: موضوع فیلد را وارد کنید.

Used For: این فیلد برای چه چیزی استفاده میشود؟

[None]: گزینه اول خالی است و زمانی انتخابش کنید که فیلد مورد نظر هیچ کدام از موارد بعدی نباشد.

Name: نام

Email: ایمیل

Business: شغل

Phone: تلفن / موبایل

Required: آیا تکمیل این فیلد اجباری باشد؟

 

فرم اطلاعات در Quiz And Survey Master

 

پیش نمایش یا preview آزمون

همانطور که گفتیم بخش Question Type شامل چندین بخش است . حالات مختلف آن را به ترتیب برای شما قرار دادیم که شما میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید. برای پیش نمایش آزمون نیز میتوانید پس ذخیره کردن آن به بخش Preview بروید و آنرا مشاهده کنید.

 

پیش نمایش آزمون در Quiz And Survey Master

 

نتایج آزمون را از طریق ایمیل ارسال کنید !

بعد از آنکه کاربران و شرکت کنندگان آزمون رو پاسخ دادند ، زمان محاسبه نمره و نتیجه آنها به صورت آنلاین رسیده است . در این قسمت نمره شرکت کنندگان به صورت آنلاین محاسبه میشود و به ایمیل آنها فرستاده می شود . مانند سرتیفیکیت های معتبری که قصد داریم بگیریم . برای گرفتن این مدارک معبتر قطعا نیاز به دادن آزمون داریم . پس از این آزمون هم نتایج به ایمیل ما ارسال میشود .

 

  1. Send user email upon completion: پس از تکمیل آزمون نتیجه برای کاربر ارسال شود.
  2. Send admin email upon completion: پس از تکمیل آزمون نتیجه برای مدیر ارسال شود.
  3. What emails should we send the admin email to? Separate emails with a comma: ایمیل مدیر را در این قسمت وارد کنید. اگر چند ایمیل است میتوانید آنرا با کاما (,) از هم جدا کنید.
  4. What is the From Name for the email sent to users and admin: ایمیل با چه نامی برای کاربر و مدیر ارسال شود؟
  5. What is the From Email address for the email sent to users and admin: ایمیل از چه آدرسی (آدرس ایمیل) برای کاربر و مدیر ارسال شود؟
  6. Add user’s email as Reply-To on admin email: اضافه کردن ایمیل کاربر بعنوان پاسخ به ایمیل مدیر.
  7. Email Sent To User: ساختار ایمیل ارسالی به کاربر
  8. Email Sent To Admin: ساختار ایمیل ارسالی به مدیر

 

ارسال ایمیل نتایج آزمونQuiz And Survey Master

 

چیزی که شرکت کننده از صفحه نتایج مشاهده میکند !

برای مشاهده شکل و شمایل نتیجه به بخش Results Pages بروید. بعد از اینکه آزمون به اتمام میرسد این صفحه به شرکت کننده نمایش داده میشود .

 

صفحه ی نتایج آزمون در Quiz And Survey Master

 

استایل آزمون

همانطور که میدانید ، ظاهر هرچیزی میتواند بسیار موثر باشد . مثلا اگر ازمون شما ظاهر زیباتری داشته باشد ، قطعا شرکت کنندگان با حس بهتری آزمون را خواهند داد . همچنین این ظاهر آراسته میتواند انرژی مثبتی به شرکت کنندگان بدهد . پس میتوانیم نتیجه بگیریم که داشتن ظاهر خوب در آزمون بسیار تاثیرگذار است . شما میتوانید با ورود به بخش Style، ظاهر مسابقه را جذاب تر کنید. همچنین میتوانید در قسمت Choose your style از استایل های آماده استفاده کنید و یا در قسمت Custom Style CSS کدهای مورد نظر خودتان را وارد کنید.

 

استایل صفحه ی آزمون و مسابقه در Quiz And Survey Master

آمار کلی شرکت کنندگان + ( نمودار )

برای دیدن آمار کلی شرکت کنندگان (به صورت نمودار ) ، از بخش Quizzes/Surveys افزونه ، وارد قسمت Stats شوید. شما میتوانید در این قسمت نموداری از تعداد شرکت کنندگان طی روزهای اخیر مشاهده کنید . همچنین میتوانید این نمودار رو بر اساس فاکتور های دلخواه خود بررسی کنید . مثلا در قسمت بالا سمت راست این نمودار نیز میتوانید مشخص کنید که این آمار بصورت روزانه / هفتگی / ماهانه باشد. پس از اینکه این فاکتور ها را انتخاب کردید بروی گزینه Filter کلیک کنید تا اعمال شود.همچنین در قسمت Tools نیز میتوانید تمامی تغییرات را مشاهده کنید.

 

آمار شرکت کنندگان در Quiz And Survey Master

به این مطلب امتیاز دهید

امتیاز کلی : 0 / 5. تعداد آرا : 0

اولین نفر باید که به این مطلب امتیاز میدهید

وبیت این پست توسط نگارش شده است.

معتقدم ، با اندگشتان آماده به تایپ و ذهن پر از ایده های ناب میتوانم دنیای خودم رو عوض کنم . محمدحسین هستم دانشجوی نرم افزار ، طراح وب سایت ، تولید کننده محتوای وبمستری و هر موضوعی در زمینه IT ، طراح رابط کاربری و تجربه کاربری و ...

در کانال وبیت عضو شو تا از آخرین اخبار ، آپدیت محصولات و تخفیف ها با خبر بشی ☺ عضویت در کانال تلگرام

اشترک گذاری

مقاله های پیشنهادی

وبیت این مطالب را به شما پیشنهاد میدهد

ارسال نظر ( 0 نظر تایید )

نظرات پس از رویت و تایید مدیران نمایش داده می شود
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !
همکاران وبیت